Wil jij graag werken als automonteur? Als automonteur moet jij bij verschillende typen auto’s problemen kunnen signaleren en op kunnen lossen en ben jij verantwoordelijk voor het repareren, onderhouden en controleren van auto’s.
Een automonteur werkt bij een gespecialiseerd bedrijf. Dit kan bij een merkdealer of universele autoverkoper zijn. Daarnaast zijn er bedrijven die haar activiteiten toespitsen op APK beurten of het herstellen van schade aan de auto. Automonteurs en medewerkers in aanverwante functies zijn veelal al op jonge leeftijd geïnteresseerd in auto’s. Niet alleen over hoe mooi een auto is, maar ook in de techniek die erachter zit. Denk hierbij aan het aantal pk van een motor, de uitlaat, banden en overige kenmerken.
Door deze interesse willen ze graag van hun hobby, hun werk maken. Degene die slagen in deze beroepen hebben vaak een praktische instelling en een goed technisch inzicht. Als automonteur, schadehersteller of keurmeester
Vroeger was het repareren van auto’s voornamelijk mechanisch werk. Als een auto een storing had dan zat het probleem veelal in de mechaniek van de auto, denk bijvoorbeeld aan de versnellingsbak, motor, zuigers, lagers of de koppeling. Tegenwoordig brengt werken als automonteur andere uitdagingen met zich mee. Zo zijn auto’s hypermodern en bij de nieuwste types is er niet eens sprake van een verbrandingsmotor maar is er sprake van een elektrische motor. Dit vergt een andere kennis dan voorheen.
Daarnaast zijn de auto’s van tegenwoordig voorzien van een flinke dosis software en elektronica. Dit zorgt niet alleen voor meer comfort voor de rijder, maar ook voor meer kopzorgen bij het werken als automonteur. De ouderwetse monteur met vieze, geoliede handen heeft plaats gemaakt voor de ICT specialist. Dit heeft ertoe doen lijden dat het beroep van automonteur bij sommige mensen lijdt tot meer interesse, maar een andere (grotere) groep geeft aan minder voor het vak te voelen omdat ze meer zijn aan het programmeren dan sleutelen.
De belangrijkste competentie voor een automonteur is de allround vakkennis van de autotechniek, daarnaast moet een automonteur communicatief vaardig zijn en zichzelf goed verstaanbaar kunnen maken naar collega’s én klanten.
Binnen een werkplaats zijn er verschillende functies terug te vinden, deze worden verder in de kennissessie toegelicht.
Introductie Heb jij al enige basis in de autotechniek en zou je deze graag verder uit willen breiden? Dan hebben wij dé vacature voor jou! Vind jij het daarnaast leuk om bij een gezellig familiebedrijf met een jong team ervaring […]
Introductie Ben jij op zoek naar een uitdagende functie als Monteur Assemblage voor bedrijfswagens en wil je jezelf verder ontwikkelen als Autotechnicus? Wij zijn op zoek naar een gemotiveerde leerling met technisch inzicht en passie voor het monteren en assembleren […]
De functie van chef werkplaats is tweeledig. In deze functie ben je enerzijds uitvoerend bezig en verricht je dezelfde taken als een APK keurmeester en een technisch specialist.
Anderzijds heeft de chef werkplaats leidinggevende taken. Dit is het belangrijkste in de functie. De chef werkplaats is verantwoordelijk voor de planning. Zowel van het personeel als van de werkzaamheden. Zo moet hij rekening houden met de duur van reparaties en hoeveel werkzaamheden kunnen er tegelijk uitgevoerd worden. Het lastige hieraan is ervoor zorgen dat de planning zo efficiënt mogelijk is. Aan de ene kant wil je geen stilzittende monteurs, aan de andere kant wil je geen ontevreden klanten omdat het werk langer duurt dan in eerste instantie verwacht.
Ook heeft de Chef werkplaats een controlerende rol ten behoeve van de werkzaamheden. Hij is de eindverantwoordelijke en moet er dus voor zorgen dat alle werkzaamheden goed zijn uitgevoerd.
Verdere taken die onder de Chef werkplaats vallen zijn: voorraadbeheer, administratie en het trainen van het personeel.
De technisch specialist is de meest vakbekwame monteur in een werkplaats. De technisch specialist houdt zich vooral bezig met het uitvoeren van diagnoses en het afhandelen van APK’s. Een technisch specialist zoekt storingen in de elektrische onderdelen van een auto, daarnaast houdt de technisch specialist zich vooral bezig met lastige mechanische casussen. Denk bijvoorbeeld aan het verwisselen en reviseren van een motorblok.
Het opsporen van storingen gebeurt door middel van de kennis van de technisch specialist. Zo doet een technisch specialist op basis van trillingen, rillingen, rijeigenschappen en door het uitlezen van de elektronica een diagnoseplan opstellen.
Nadat de diagnose door de technisch specialist is afgerond, wordt de auto overgeheveld naar een 1e autotechnicus voor het repareren van de schade. Bij moeilijke casussen zal de technisch specialist ook sleutelen aan de auto.
Een 1e autotechnicus is een zelfstandig werkend automonteur. Deze monteur heeft kennis van alle reparaties die aan een auto uitgevoerd worden. In mindere maten zal een 1e autotechnicus te maken krijgen met diagnoses stellen, daarnaast assisteert een 1e autotechnicus bij het uitvoeren van APK keuringen. Zo zal de 1e autotechnicus zorgen dat de inspecties al uitgevoerd zijn, zodat de technisch specialist of de keurmeester groen licht kan geven.
De tweede automonteur houdt zich vooral met kleinere en laagdrempelige reparaties. Denk bijvoorbeeld aan het geven van onderhoudsbeurten, het uitvoeren van kleine reparaties zoals het vervangen van licht of het vervangen van de wielen. De 2e autotechnicus is veelal iemand die pas afgestudeerd is en daardoor minder ervaring heeft. Naarmate de persoon langer aanwezig is binnen het bedrijf, worden er meer taken toegewezen.
Een APK Keurmeester is een technisch specialist of eerste monteur die uitsluitend APK keuringen uitvoert. Hiervoor dient hij/zij in het bezit te zijn van keurpapieren.
Een autoschadehersteller houdt zich vooral bezig met het repareren van schades aan de auto. Bijvoorbeeld schades die zijn ontstaan door een aanrijding. Het doel van de autoschadehersteller is om de auto weer op een verantwoorde manier de laten rijden.
Denk bijvoorbeeld aan het verwijderen van deuken en het repareren van lampen. Het gaat hierbij om het repareren van zeer grote schades tot de kleinste krasjes. De autoschadehersteller heeft ook raakvlakken met het beroep van metaalbewerker, omdat er soms onderdelen gelast moeten worden.
Een autospuiter die voorziet een auto van een nieuwe laklaag. Naast het spuiten van auto’s is een spuiter verantwoordelijk voor het voorbewerken. Denk daarbij van het afdekken van onderdelen die niet gelakt dienen te worden, maar ook het mengen van de verf zodat deze de juiste kleur heeft en er geen kleurverschillen zijn met de originele lak.
Het is dus belangrijk dat een autospuiter naast het secuur werken ook een goed oog heeft voor kleur. Bij schades ontstaan door steenslag of bij deuken dient de autospuiter ook de plekken te plamuren. Dit totdat het oppervlakte geheel egaal is. Bij het aanbrengen van meerdere laklagen dient de lak eerst te drogen voordat er een nieuwe laag wordt toegediend.
Simpel gezegd helpt de verkoopadviseur bij het adviseren en verkopen van auto’s, meestal aan consumenten. Samen met de klant bespreekt de autoverkoper de eisen en wensen, maar zeker ook het budget om ervoor te zorgen dat de auto binnen het budget blijft. Vervolgens brengt de verkoper de opties in kaart en laat deze aan de klanten zien en maakt bij interesse van de klant een proefrit. Uiteindelijk met het doel om de verkoop te sluiten.
Van belang is het dat de verkoper kennis heeft van de auto’s en de verschillende opties hiervan. Daarnaast moet de verkoper zorgen voor een goede administratieve afhandeling en eventueel zorgen voor de afhandeling van de financiering (lease).
De service adviseur is de vertaalslag tussen de klant en de werkplaats. Deze functie kom je meestal tegen bij grotere bedrijven, bij de kleinere bedrijven wordt dit vaak gedaan door een 1e autotechnicus of een hogere functie. Als service adviseur ben je verantwoordelijk voor het klantcontact. Zo heb je contact met de klant, dien je goed in kaart te brengen wat het probleem van de auto is en moet je dit duidelijk doorgeven aan de werkplaats.
Ook ben je verantwoordelijk voor de terugkoppeling naar de klant je moet duidelijk maken wat er aan de hand was en wat voor werkzaamheden er zijn verricht. Uiteindelijk ben je verantwoordelijk voor de administratieve afhandeling en waar nodig het schakelen met de verzekering.
Als je wilt werken als automonteur dan kun je bij veel diverse bedrijven terecht komen. Een dealerbedrijf richt zich enkel op de verkoop en het service en onderhoud voor specifieke automerken. Hierdoor wordt een bedrijf specialist binnen een bepaald merk. Zo is bijvoorbeeld Radrema ruim 45 jaar Mazda Servicepartner. Dealers richten zich daarom op een specifieke klantengroep, in dit geval spreekt Radrema de klantengroep aan die een Mazda auto rijd of er één wilt rijden.
Veelal zie je binnen de autowereld dat dealers zich op meerdere automerken richten. Zo is Kessels automobielen erkend servicepartner van BMW & Mini en zijn zij specialist op het gebied van Jaguar en Land Rover. Op deze wijze wordt een grotere klantengroep aangesproken, waardoor er uiteindelijk ook meer omzet uit gehaald kan worden.
De reden dat veel mensen bij een dealerbedrijf willen werken zijn de onderdelen. Omdat een dealerbedrijf merkafhankelijk is, krijgen zij altijd uit de eerste hand de beste onderdelen van het automerk. Dit zorgt ervoor dat de monteurs met nieuw materiaal kunnen werken waarvan altijd voldoende op voorraad is (mits goed besteld).
Als dealer wordt je niet zomaar een erkend servicepartner, hiervoor moet je echt een onderscheiding van het automerk zelf krijgen. De dealer moet alle ins- en outs weten over de auto’s van het merk en moeten ook de service en reparatiewerkzaamheden volgens de protocollen van het merk uitvoeren.
In tegenstelling tot een onafhankelijke garage, mag de dealer dus niet afwijken van de werkzaamheden volgens de richtlijnen van het automerk. Om verder te gaan op het voorbeeld van Kessels automobielen. Het personeel is opgeleid door BMW en Mini. Dit doen de automerken zelf, om er zeker van te zijn dat de dealer de juiste vakmensen in dienst hebben die de protocollen van het automerk kennen en niet zelf met creatieve oplossingen komen.
Wanneer je een auto koopt of laat repareren, kan je er daarom vanuit gaan dat dit volgens de standaarden van het automerk zelf geleverd wordt.
Er zit een verschil tussen het zijn van een erkend servicepartner en een specialist. Een specialist werkt met de originele onderdelen van het automerk en ook de protocollen en toegang tot expertise zijn beschikbaar. Het grote verschil zit erin dat de specialist zich niet aan alle dealer verplichtingen omtrent reparaties en aflevering van de auto hoeft te voldoen. Hierdoor zie je dat ook de tarieven lager kunnen liggen dan bij erkend servicepartners.
Het autobedrijf Kessels is bijvoorbeeld specialist in Land Rover en Jaguar. Dit houdt in dat de medewerkers jaren ervaring hebben met de werkzaamheden aan deze merken. Ook zijn de onderdelen origineel en hebben ze de benodigde kennis in huis vanuit Land Rover en Jaguar.
Maar mocht er een klant komen die met een probleem zit, welke volgens de officiële protocollen moeizaam te verhelpen is. Kan de specialist de keuze maken om een creatievere oplossing buiten het boekje toe te passen. Kortom er mag (tot op zekere hoogte) afgeweken worden van de gestelde eisen van het automerk.
Een universeel autobedrijf is een autobedrijf die niet verbonden is aan specifieke automerken. Zoals hierboven beschreven, zie je veel bedrijven die zich specialiseren in een klein aantal automerken. Zo richt autobedrijf Wealer zich bijvoorbeeld op Volkswagen, Audi, Seat en Skoda. Kessels Automobielen richt zich op BMW, Mini, Jaguar en Land Rover. Universele autobedrijven doen dit dus niet. Deze bedrijven opereren vaak zelfstandig en kleinschaliger.
Dit betekent niet dat zij kwalitatief minder werk leveren dan een merkdealer. Wel lossen ze sommige problemen vaak ‘creatiever’ op. Waar merkdealers zich moeten houden aan de regels qua onderhoud van het merk, willen universele garages vaker met de klant meedenken om niet officiële oplossingen voor problemen te vinden. Qua werkzaamheden doen de bedrijven vaak hetzelfde. Verkoop van (meestal tweedehands) auto’s, schade herstellen, APK keuringen, onderhoud, etc.
De naam zegt het al, de autoschade hersteller hersteld auto schades. Dit kunnen grote schades zijn als een kapotte bumper met grote deuken na een botsing, maar kan ook een lichte lakschade zijn na het rijden tegen een paal.
Bij mogelijke schades kun je denken aan onder andere: ruitschade, lakschade welke opnieuw gespoten moet worden, bumper, velgen, autobekleding, koplampen, steenslag, spotrepair, krassen verwijderen, uitdeuken, autobanden, etc.
Schadeherstelbedrijven hebben vaak een full service pakket. Dit houdt in dat naast het oplossen van schades, ook de administratie opgepakt wordt voor de klant. Zo wordt de betaling geregeld met de verzekeraar of leasemaatschappij.
Een bandenspecialist is een bedrijf dat zich volledig richt op (bedrijf)autobanden. De bandenspecialist houdt zich bezig met de verkoop en het wisselen van autobanden. De specialist adviseert de klant over de verschillende type banden, waarna de keuze aan de klant is om deze aan te schaffen. Vervolgens worden de banden verwisseld en de oude banden kunnen, indien gewenst, opgeslagen worden.
De drukste periodes voor deze bedrijven zijn oktober/november en april/mei. Dit heeft te maken met het wisselen van zomer en winter banden. Vaak zijn er dan tijdelijke inhuur krachten nodig om de piek in deze periodes op te vangen. Buiten deze periodes om is de voornaamste bron van inkomsten aan de kant van bedrijfswagens.
De bandenspecialist bestaat veelal uit 2 delen. De werkplaats en de opslag. De werkplaats moet groot genoeg zijn voor eventuele vrachtwagens. De opslag is een goed georganiseerde plaats waar alle banden op specifieke codes liggen. Zo kunnen ze makkelijk teruggevonden worden door het systeem.
Naast de werkplaats doet een bandenspecialist ook aan service. Wanneer er een auto langs de kant staat, wordt de bandenspecialist ingeschakeld om de band om te wisselen en ervoor te zorgen dat de wagen weer veilig op weg kan.
Om veiligheid op de weg te garanderen, heeft een auto af en toe een onderhoudsbeurt nodig. Dit voorkomt dat je niet onverwacht stilstaat langs de weg met problemen die eenvoudig verholpen hadden kunnen worden. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een Grote en een Kleine beurt. In de regel wordt er elke 20.000 KM een grote beurt uitgevoerd en een klein beurt volgt na 10.000 KM.
Red je 10.000 KM niet binnen één jaar, dan wordt het toch aangeraden om even naar de auto te laten kijken. Tijdens de beurt wordt de auto volledig nagelopen, vloeistoffen worden bijgevuld en er worden onderdelen (preventief) vervangen.
Voorheen werden onderhoudsbeurten frequenter uitgevoerd, maar wegens de steeds betere autoonderdelen, gaat de auto langer mee. Voorheen was het voornamelijk mechanisch werk, maar nu zie je dat er steeds meer elektrische onderdelen inkomen. Dit zorgt ervoor dat het niveau van de automonteur ook omhoog moet.
Onderhoudsbeurten worden tegenwoordig digitaal geregistreerd. Het is belangrijk dat dit goed gebeurd, hierdoor houdt de auto meer waarde, omdat de toekomstige koper weet dat er regelmatig onderhoud gepleegd is.
Om een APK uit te mogen voeren, heb je APK papieren nodig. Deze papieren behaal je door het afronden van het keurmeester examen. Het examen bestaat uit 2 onderdelen. Eerst een toets met kennis en inzicht vragen, vervolgens krijg je het praktijk onderdeel. Als je beide onderdelen behaald, ben je een APK Keurmeester. Je krijgt dan een pas, waardoor je de bevoegdheid hebt om APK keuringen te doen. Deze pas is 2 jaar geldig en moet middels een bevoegdheidsverlenging examen verlengd worden. Er zijn 2 vereisten om deel te kunnen nemen aan het examen.
Mocht je geen MBO niveau 3 diploma hebben, kun je uiteindelijk, na genoeg relevante werkervaring opgedaan te hebben, toch het examen doen. Hiervoor is een Ervaringscertificaat benodigd.
In de praktijk zie je dat er ook veel medewerkers zijn die een voorkeuring doen. Dit houdt in dat medewerkers de auto naar hun weten zo goed mogelijk nakijken en eventuele reparaties uitvoeren, zodat de APK keurmeester enkel de auto na hoeft te lopen om vervolgens akkoord te geven.
Het uitvoeren van reparaties gebeurt op verschillende niveaus. Reparaties kunnen zowel mechanische als elektrische onderdelen zijn. Reparaties die veel voorkomen zijn:
Meest voorkomende Mechanische reparaties:
Meest voorkomende Elektrische reparaties
Meest voorkomende Vloeistoffen reparaties
Door bovenstaande reparaties uit te voeren is het goed uit te sluiten welke werkzaamheden al bekend zijn. Een ervaren monteur zal op alle drie de categorieën goed uit de voeten komen. Minder ervaren monteurs of leerlingen zullen in het begin met name goed overweg kunnen met de laatste categorie.
Het gemiddeld salaris voor Automonteur o.b.v. 40 uur is €2.559 bruto per maand. Het gemiddelde bedrag is samengesteld uit vacatures van de afgelopen 36 maanden. Ervaring, leeftijd, locatie, vakantiegeld of eventuele bonussen zijn in de berekeningen niet meegenomen, omdat deze werkgever-afhankelijk zijn. Wil jij graag werken als automonteur? Neem dan snel contact op en wie weet sleutel jij al snel zelf aan auto’s!
*Let op! Het genoemde salaris is een indicatie van wat je zou kunnen verdienen. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan het getoonde bedrag en kunnen hoger of lager uitvallen. Salaris indicatie 13 januari 2023. Aan deze gegevens kunnen geen rechten worden ontleend.
Introductie Heb jij al enige werkervaring opgedaan als monteur en wil jij je carrière verder opbouwen? Dan zoeken wij jou! Zou jij graag werkzaam willen zijn in de truckbranche? Wacht dan niet met reageren en neem direct contact met ons op!
Introductie Ben jij op zoek naar een functie als Diagnosesteller? Lees dan snel verder! Ben je in staat om complexe reparaties te verrichten en kun je ingewikkelde storingen oplossen? Neem dan snel contact met ons op!
Introductie Wil jij aan de slag als (Aankomend)Automonteur? Lees dan snel verder! Als (Aankomend)Automonteur ga je aan de slag bij een mooi bedrijf waar kwaliteit voorop staat. Ben je nu geïnteresseerd geraakt? Wacht dan niet en neem snel contact met […]